Дистанційне навчання
Алгебра. 8 клас.
Повторення
Раціональні рівняння як математичні моделі реальних ситуацій
Означення. Два рівняння називають рівносильними, якщо вони мають одні й ті самі корені або кожне з рівнянь не має коренів [1, с.46].
Означення. Рівняння, ліва й права частини якого є раціональними виразами, називають раціональним [1, с.47].
Дріб дорівнює нулю тоді і тільки тоді, коли його чисельник дорівнює нулю, а знаменник відмінний від нуля [1, с.47].
Приклад 4. Турист проплив на човні 3 км за течією річки та 2 км проти течії за 30 хв. Знайдіть швидкість човна в стоячій воді, якщо швидкість течії дорівнює 2 км/год.
Розв'язання.Нехай швидкість човна в стоячій воді дорівнює х км/год. Тоді його швидкість за течією річки становить (х+2) км/год, а проти течії - (х - 2) км/год. Турист проплив 3 км за течією за 3/(х +2) год, а 2 км проти течії - за 2/(х -2) год. Оскільки весь шлях було пройдено за 30 хв = 1/2 год, то 3/(х+2) +2/(х-2) = 1/2.
Розв'яжемо отримане рівняння:
3/(х+2) +2/(х-2) =1/2;
(3х -6 +2х +4)/((х+2)(х-2) - 1/2= 0;
(10х - 4 - х2+4): 2(-4+х2)=0;
(10х - 4 - х2+4): 2(-4+х2)=0;
(10х-х2)/2(-4 +х2)=0;
10х-х2=0;
х(10-х)=0;
х=0 або х=10.
2(-4+ х2) не дорівнює нулю, тобто х не дорівнює 2 і -2.
Корінь х=0 не задовольняє змісту задачі. Отже, швидкість човна в стоячій воді дорівнює 10 км/год.
Відповідь 10 км/год [1, с.49].
У п. 7 ви вже ознайомилися із задачами, у яких раціональні рівняння слугували математичними моделями реальних ситуацій. Тепер, коли ви навчилися розв'язуватквадратні рівняння, можна істотно розширити коло задач, які розглядаються.
Приклад 1. Із пункту А виїхав велосипедист, а через 45 хв після цього в тому самому напрямку виїхала вантажівка, яка наздогнала велосипедиста на відстані 15 км від пункту А. Знайдіть швикість велосипедиста та швидкість вантажівки, якщо швидкість вантажівки на 18 км/год більша за швидкість велосипедиста.
Розв'язання. Нехай швидкість велосипедиста дорівнює х км/год, тоді швидкість вантажівки становить (х+18) км/год. Велосипедист проїжджає 15 км за 15/х год, а вантажівка - за 15/(х+18) год. Різниця 15/х - 15/(х+18) показує, на скільки годин вантажівка проїжджає 15 км швидше, ніж велосипедист. Оскільки вантажівка проїхала 15 км на 45 хв, тобто на 3/4 год, щвидше, ніж велосипедист, то отримуємо рівняння
15/х - 15/(х+18)= 3/4.
Розв' яжемо це рівняння:
15/х - 15/(х+18) = 3/4;
5/х -5/(х+18) = 1/4;
(20х+360 -20х - х2):4х(х+18) = 0;
18х+х2-360=0;
х не дорівнює 0, х не дорівнює -18.
Розв'язавши квадратне рівняння системи, отримаємо х=12 або х=-30.
Корінь -30 не задовольняє умову задачі.
Отже, швидкість велосипедиста дорівнює 12 км/год, а швидкість вантажівки становить 12 + 18 = 30 (км/год).
Відповідь: 12 км/год, 30 км/год [1, с.181].
Список використаних джерел:
1. Мерзляк А. Г. Алгебра: підруч.для 8 кл.загальноосвіт.навч.закладів/А. Г. Мерзляк, В. Б. Полонський, М. С. Якір. - Х.:Гімназія, 2016. - 240 с.: іл.
ISBN 978-966-474-273-0
Комментариев нет:
Отправить комментарий